גם בעידן המוזיקה העכשיווית שמוצף בהשפעות מוזיקה אלקטרונית ושאר זרמים מוזיקליים מודרניים, היכולת להלחין שיר טוב עדיין עומדת כאחת מהחשובות ביותר להגיע ליצירה מוזיקלית שהיא זכירה וסוחפת רגשית. במאמר זה ניתן לכם כמה כלים בסיסיים להלחנת שירים.
איך להלחין שיר? הקדמה
לפני שנצלול לטכניקות שונות ומגוונות שישמשו אתכם להלחנת שיר, חשוב להבין דבר אחד מהותי: אין דרך אחת נכונה ביותר להלחנה של שיר. לכל איש או אישה נפש, לב ומוח ייחודיים שפועלים בצורות שלא תמיד יהיו דומות לאחר, והשילוב הזה לצד נסיבות חיים משתנות, שאיפות מוזיקליות שונות, חלומות שונים ועוד יביאו למצב שלמעשה כל מלחין צריך למצוא את הנוסחה הייחודית שהכי עובדת לו, וגם אז, כנראה שכעבור זמן מה ייאלץ להחליף אותה באחת חדשה.
לכן, לא משנה כמה טכניקות נמצאות ברשותכם שאמורות לשמש אתכם להלחנת שירים, חשוב תמיד לזכור שהמרכיב הכי חשוב בלהפוך למלחיני שירים טובים הוא התנסות. הדרך למציאת ה"נוסחה" האישית יכולה להיות ארוכה וסבוכה, אך אין קיצורי דרך לשם, ורוב אלו שמגיעים למקום שבו הם עושים זאת לשביעות רצונם יעידו כי זה שווה את זה. אז תמיד תזכרו לשמור על ראש פתוח, ואל תפחדו לנסות שיטות שאינן סטנדרטיות, בסוף הקובע הוא מבחן התוצאה.
הלחנת שירים מאקורדים / הרמוניה
זה לא סוד שידע מוזיקלי מכל סוג כמעט תמיד יוכל לעזור לכם בסיטואציה מוזיקלית כמו הלחנה, ואחת מאבני היסוד החשובות ביותר בעולמות הידע המוזיקלי היא אקורדים, שהם מבין הדברים הראשונים שלרוב נלמד לנגן על הכלי שלנו (בהנחה והוא פוליפוני, כמו גיטרה או פסנתר). בהנחה ואתם מכירים אקורדים, אתם אולי גם מודעים לסולמות, והעובדה שלאקורדים ותווים מסוימים יש נטייה לעבוד יותר או פחות במסגרת סולמות מוזיקליים מסוימים, ומרגע שיש לכם את זה, הדרך למציאת אפשרויות רבות ללחן היא קצרה.
קצרה היריעה מלהרחיב על הדרכים השונות שבהן ניתן להשתמש בהרמוניה כדי לתת תחושות שונות לתו של הקו המוביל שמעליו, אך אנחנו בכל זאת נמליץ להתנסות בשיטות כמו: הישארות על תו מסוים והתמקדות בתחושה שלו מול אקורדים שונים, התמקדות בצלילים מסוימים של האקורדים המנוגנים (לדוגמה צלילי הטרצה של האקורד שאתם שרים) ופירוק האקורדים שאתם מנגנים לצלילים הבודדים שלהם. אלה רק כמה דוגמאות שתוכלו להשתמש בהן כדי להשיג רעיון, או אפילו שבריר רעיון שתפתחו בהמשך, ללחן של השיר שלכם.
הלחנת שירים דרך מלמול
אחד הכלים הפופולאריים ביותר להלחנה של טקסטים בקרב מלחינים שונים היא מלמול. מה הכוונה? במידה ואנחנו לא עובדים מול טקסט קיים ובעצם מנסים לכתוב שיר על קטע מוזיקלי כמו מהלך אקורדים, או אפילו ביט שהפקנו, לרוב יהיה קשה להבין במקביל גם את המילים שנרצה לשיר, וגם את הלחן והקצב בו נשיר אותן.
לכן אחת השיטות הפופולאריות כיום היא להתמקד במלודיה ובקצב – דרך זמזום ומלמול מעל לבסיס המוזיקלי של השיר שלנו, דרכו נוכל למצוא לחנים שמרגישים לנו מתאימים למוזיקה, ואולי גם את הקצב דרך התנסות בערכים ריתמיים שונים בהן נשיר את אותם תווים.
הלחנת שירים דרך לקיחת השראה
אחת מהשיטות הרווחות והפחות מדוברת להלחנה באופן ישיר היא לקיחת השראה, עקב ה"טאבו" שיש סביב הנושא. אך לקיחת השראה לא חייבת להיות "גניבה" מלאה של משפט מוזיקלי או אלמנט מוזיקלי שלם מתוך משהו – באפשרותנו להשתמש רק בהיבט אחד מתוך שיר קיים על מנת להשתמש בו להלחנת שיר אחר. אם לדוגמה ניקח את קצב החלפת המילים והתווים של שיר אחד, אך נחליף לחלוטין את המילים והתווים – האם באמת עוד מדובר בגניבה? ומה אם ניקח את הרבע הראשון של מלודיה מסוימת, ונמשיך אותה לכיוון אחר לחלוטין, האם גם אז?
אם תשאלו אותנו, כל יצירה מהווה מקור לגיטימי ללקיחת השראה, כל עוד לא נבצע הפרה בוטה של זכויות היוצרים. כמובן שהיכן הגבול הזה עובר הוא לחלוטין נתון לפרשנות, אך אנחנו מאמינים שתדעו להפעיל את שיקול הדעת ולהימנע מלקיחת אלמנטים מוזיקליים מאוד בולטים או ייחודיים ליצירה מסוימת ותשתמשו בה כפי שהיא בשלכם – הרעיון הוא שגם אם לקחנו רעיון ממישהו אחר, בין אם זה קאבר או הלחנה מחדש, שהתוצאה הסופית תקבל את הצבע האישי והייחודי שלנו כמלחינים.